Onze samenleving is voortdurend in beweging. De communicatie vanuit de gemeente sluit hierbij aan en verandert mee. Alleen door samenwerking met inwoners en partners kunnen we problemen oplossen en samen zorgen dat het prettig wonen, werken en leven is in onze gemeente. Daarom faciliteren wij participatie en laten we de uitvoering, waar mogelijk en wenselijk, aan de inwoner over. Om verbinding met en tevredenheid over de gemeente te krijgen, zetten we in op herkenbaarheid, openheid, heldere communicatie én trots. Communicatie is een belangrijk instrument voor de gemeente. Iedereen binnen onze organisatie communiceert. Communicatie is niet alleen vertellen, maar vooral luisteren en aandacht geven. Dit komt ook duidelijk naar voren in de besturingsfilosofie en het coalitieakkoord 2022-2026 ‘Het moet anders en het gaat anders, samen!’. Beide documenten geven richting aan hoe over de verbinding met inwoners wordt gedacht. Zo willen we werken vanuit een open cultuur en duidelijk zijn in wat we doen en waarom. ‘We willen prettig samenwerken en een verbindende gemeente zijn. We willen weten wat er speelt en leeft in de verschillende kernen en we kijken wat er wel kan in plaats van niet.’ De volgende zeven hoofdlijnen vormen de basis van onze communicatie: 1) Optimale informatievoorziening en dienstverlening 2) Van buiten naar binnen 3) Steeds meer in gesprek 4) Trots op Zevenaar 5) Buiten winnen is binnen beginnen 6) Online waar het kan, offline waar nodig 7) Vooruitstrevend en vernieuwend Wat gaan we doen? - We geven gevraagd en ongevraagd advies.
- We zetten in op corporate communicatie 'branding van de gemeente Zevenaar'.
- We zetten betaalde campagnes in om geselecteerde doelgroepen die ons online (nog) niet volgen te bereiken.
- In 2024 groeien we op alle social mediakanalen met minstens 10%
- We werken steeds meer met het online participatieplatform Zevenaar Verbindt, zodat participatie (naast offline) ook (standaard en aanvullend) online kan plaatsvinden. De inzet van het platform evalueren we en schaven we bij.
- We blijven experimenteren met (nieuwe) online communicatietools om in gesprek te gaan/blijven met inwoners.
- Het project 'Heldere taal' gaan we intern verder uitrollen. Heldere communicatie is het uitgangspunt (B1).
- We leveren een bijdrage aan de doorontwikkeling van de arbeidsmarktcommunicatie.
- We voeren een nulmeting uit naar de waardering van de gemeentelijke communicatie.
|