Volksgezondheid Voor de gemeente is het prioriteit dat de inwoners zoveel mogelijk en zo lang mogelijk gezond blijven. Dat betekent namelijk dat het goed gaat met hun welzijn en dat zij zo lang mogelijk mee kunnen blijven doen in de maatschappij. Preventie van gezondheidsproblemen draag daaraan bij en de GGD (onderdeel van VGGM) is de uitvoeringsorganisatie hiervoor. Het is belangrijk dat onze GGD de taken voor onze inwoners goed kan blijven uitvoeren de komende jaren. Om de basis op orde te krijgen is een financiële impuls nodig voor 2024. Hiermee kunnen de basistaken voor de jeugdgezondheidszorg weer volledig worden uitgevoerd. De consequenties hiervan zijn in de gemeentelijke begroting verwerkt. De GGD werkt in samenspraak met de gemeenten aan plannen voor de toekomstbestendige Jeugdgezondheidszorg en toekomstbestendige Algemene Gezondheidszorg.Voor 2025 en verder komen voorstellen om een wendbare en krachtige GGD te zijn voor de gemeenten. RES Groene Metropool Regio Arnhem Nijmegen Uitvoeringsplan voor de RES (Circulaire regio) Het uitvoeringsplan (UVP) Regionale Energiestrategie (RES) Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen is geactualiseerd. Hierin is afgesproken hoe we de komende jaren gaan samenwerken, hoe we komen tot uitvoering van de RES 1.0 en op welk niveau (lokaal, bovenlokaal, regionaal of bovenregionaal). Het is een kompas voor alle deelnemers aan deze RES en voor het regionaal projectteam RES. Het bouwt voort op het UVP dat in het voorjaar in 2022 akkoord is bevonden door het vorig Bestuurlijk Platform Circulaire Regio. Met dit geactualiseerde UVP wordt invulling gegeven aan een aantal nieuwe ontwikkelingen en de beschikbare financiële middelen. Hierbij is uitgegaan van een jaarlijkse Rijksbijdrage, een jaarlijkse bijdrage van € 0,58 per inwoner door gemeenten vanaf 2024 tot en met 2030 en een door de provincie geleverde procesbegeleider warmte in 2023. Verduurzamen eigen organisatie In uitvoering van het coalitieakkoord en collegeprogramma 2022-2026 werken wij aan het Klimaatplan ‘op weg naar een klimaatneutrale organisatie’. Het Klimaatplan vormt het kader waarbinnen gemeente Zevenaar het klimaatbeleid en -maatregelen voor haar eigen organisatie formuleert en implementeert. In het najaar van 2023 wordt het Klimaatplan aan uw raad gepresenteerd. De financiële gevolgen zijn opgenomen in deze begroting.
Laadinfrastructuur elektrische auto's Vanuit de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) worden gemeenten in het kader van uitvoering van het klimaatakkoord gevraagd een intensivering aan te brengen in het realiseren van publieke, snellaad- en logistieke laadinfrastructuur. Gemeente Zevenaar is voor de uitrol van publieke laadinfrastructuur (met name gericht op elektrisch vervoer van personenauto’s) aangesloten bij de regionale concessie laadinfrastructuur georganiseerd door Gelderland en Overijssel Regionale Agenda Laadinfrastructuur (GO-RAL) en onderzoekt in ditzelfde samenwerkingsverband naar de intensiveringsmogelijkheden van snellaad- en logistieke laadinfrastructuur. Transitievisie warmte Vanwege landelijke ontwikkelingen worden andere eisen gesteld aan de Transitievisie warmte. De gemeente moeten per (cluster van) dorp(en) of wijk(en) onderzoeken wat het beste alternatief voor aardgas is. En de Transitievisiewarmte moet als een Warmteprogramma onderdeel uit gaan maken van de Omgevingsvisie. Zowel de Transitievisiewarmte als de planning worden geactualiseerd. Opdracht verlening staat gepland voor eind 2023, de resultaten worden in de eerste helft van 2024 verwacht. Deze geactualiseerde Transitievisie warmte is ook de basis voor de Wijk Uitvoeringsprogramma’s. Warmtenetten en gebruik van restwarmte Ontwikkelingen wettelijk instrumentarium warmte transitie In het kader van de ontwikkelingen dat warmtenetten voor meer dan 50% in publieke handen moeten zijn, zijn we ons aan het oriënteren op wat onze rol en positie hierin kan zijn. Eind 2023 worden de eerste (ambtelijke) adviezen verwacht. De (bestuurlijke) besluitvorming en mogelijke implementatie zal in 2024 (e.v.) plaatst vinden. Het is nog onduidelijk welke consequenties de val van het kabinet heeft op o.a. de ontwikkelingen van deze nieuwe wet- en regelgeving (het wel of niet controversieel verklaren) Warmtenet stad Zevenaar Vanwege het standpunt van het inmiddels demissionair kabinet over de verhouding privaat – publiek bij warmtenetten heeft het warmtebedrijf waarmee we in overleg waren alle nieuwe ontwikkelingen onhold gezet. Voor ons was dit de reden om te onderzoeken wat de opties zijn voor een eigen afkoppeling direct bij de bron (AVR). Resultaten van dit onderzoek worden in de eerste helft van 2024 verwacht. Warmtenet Spijk Het onderzoek naar een warmtenet in Spijk is positief. Vanuit de Regiodeal is geen cofinanciering te verwachten. Voor het vervolg van het proces wordt naar andere cofinancieringsmogelijkheden gezocht. Nationaal isolatieprogramma Als gemeente Zevenaar vragen wij de specifieke uitkering (SpUk) Lokale Aanpak Isolatie aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Met deze SpUk kunnen en gaan wij eigenaar-bewoners met een energielabel D, E, F of G of vergelijkbare energetische staat en een WOZ-waarde onder de Nationale Hypotheek Garantie (NHG)-grens van € 429.300 helpen bij het isoleren van hun woning. Voor het behalen van onze CO2-reductie en aardgasvrij doelstellingen is het essentieel dat het grootste gedeelte van de eigenaar-bewoners hun woning gaat isoleren. Echter met de middelen uit deze SpUk kunnen wij slechts een deel van de woningeigenaren helpen met een klein gedeelte van de kosten voor het isoleren. Het is op dit moment nog onduidelijk of dit voldoende eigenaren-bewoners stimuleert om hun woning te isoleren. Om ervoor te zorgen dat het grootste gedeelte van de eigenaren-bewoners hun woning gaat isoleren verwachten wij dat aanvullend op de SpUk middelen ook eigen middelen nodig zijn. Eind 2023/begin 2024 gaan wij eigenaren-bewoners helpen bij het isoleren van hun woningen. Met deze ervaringen verwachten wij meer inzicht te krijgen welke aanvullende middelen er nodig zijn. Hiermee is een nadere financiële specificering mogelijk, de verwachting is dat deze in de kadernota 2025 te kunnen geven. Soorten Management Plan (SMP ) Onder de genoemde ontwikkeling ‘Nationaal isolatieprogramma’ staat beschreven dat de gemeente Zevenaar eigenaar-bewoners gaat helpen bij het isoleren van hun woning. Voordat bepaalde isolatiemaatregelen getroffen kunnen worden is het wettelijk vereist om ecologisch onderzoek uit te laten voeren, een SMP. In een SMP worden de populaties en leefgebieden van beschermde soorten binnen de gemeente in kaart gebracht door middel van ecologisch onderzoek en worden de maatregelen beschreven om deze soorten te beschermen en te stimuleren. Het SMP bevat ook de ecologische onderbouwing voor een gebiedsgerichte ontheffing op grond van de Wet natuurbescherming (Wnb). De onderzoekskosten voor een woningeigenaar bedragen gemiddeld enkele duizenden euro’s en de doorlooptijd van het onderzoek is gemiddeld een jaar. Daarbij komt dat er een tekort aan ecologen is, waardoor de doorlooptijd voor een woningeigenaar om zijn of haar woning te isoleren al snel nog verder oploopt. Het is de verwachting dat veel woningeigenaren hun woning niet gaan isoleren als zij zelf ecologisch onderzoek moeten laten uitvoeren vanwege de hoge kosten en lange doorlooptijd. Of dat woningeigenaren zonder een ecologisch onderzoek aan de slag gaan (wat in strijd is met wet- en regelgeving). Voor het behalen van onze CO2-reductie en aardgasvrij doelstellingen is het essentieel dat zoveel mogelijk woningeigenaren hun woning gaan isoleren waarbij ook wordt voldaan aan de wettelijke regelgeving. Daarom stellen wij voor om als gemeente een gemeentebrede SMP op te stellen om daarmee de benodigde ontheffing bij de provincie voor isolatiemaatregelen voor woningeigenaren te regelen. Met het SMP worden de woningeigenaren ontzorgt. De gebiedsgerichte ontheffing kan tot 10 jaar geldig zijn. Het opstellen van een SMP en het verkrijgen van een ontheffing duurt circa 4 jaar. Dit gemeentebreed SMP zorgt ervoor dat: - woningeigenaren niet zelf een ecologisch onderzoek hoeven laten uitvoeren en hen ook de kosten en doorlooptijden worden bespaard; - er kosten en tijd bespaard wordt; - vanwege de beperkte capaciteit en efficiëntie ook vanuit de ecologische bureaus gewenst is om gemeente breed aan de slag te gaan. De financiële gevolgen zijn opgenomen in deze begroting. |