7. Volksgezondheid en duurzaamheid

Wat kost het?

Exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting 2023

Begroting 2024

Begroting 2025

Begroting 2026

Begroting 2027

Baten

Primitieve begroting 2023-2026

9.845

9.513

9.447

9.442

9.442

1e voortgangsrapportage 2023

1.210

385

383

-307

-541

Kadernota 2024

0

-25

-25

-51

-51

2e voortgangsrapportage 2023

-60

435

435

435

435

Wijziging tot de begroting 2024-2027

0

644

644

644

644

Totale baten tot de begroting

10.599

10.952

10.884

10.163

9.929

Mutaties in deze begroting (baten)

1. Autonome ontwikkelingen

0

17

51

792

792

Mutatie gas- en elektriciteitskosten

0

17

51

0

0

Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid

0

0

0

792

792

2 Actualisatie bestaand beleid

0

121

121

121

111

Mutaties afvalstoffenheffing 2024

0

121

121

121

111

Totaal gemuteerde baten

0

137

172

913

903

Totale baten in deze begroting

10.599

11.090

11.056

11.075

10.831

Lasten

Primitieve begroting 2023-2026

12.528

12.018

11.333

11.183

11.183

1e voortgangsrapportage 2023

1.500

84

1.196

-158

-389

Kadernota 2024

0

448

448

422

422

2e voortgangsrapportage 2023

-931

1.013

564

392

390

Wijzigingen tot de begroting 2024-2027

0

419

271

531

698

Totale lasten tot de begroting

13.097

13.982

13.811

12.371

12.305

Mutaties in deze begroting (lasten)

1. Autonome ontwikkelingen

0

15

50

792

792

Mutatie gas- en elektriciteitskosten

0

15

50

0

0

Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid

0

0

0

792

792

2 Actualisatie bestaand beleid

0

191

191

191

181

Actualisatie storting dubieuze belastingdebiteuren

0

3

3

3

3

Mutaties afvalstoffenheffing 2024

0

184

184

184

174

Onderhoud terrein rondom de Romeinse baadster

0

4

4

4

4

3. Nieuw beleid

0

333

93

153

180

Klimaatplan 'op weg naar een klimaatneutrale organisatie'

0

33

93

153

180

Opstellen gemeentebreed Soorten Management Plan

0

300

0

0

0

5. Vervolgtraject kadernota

0

0

0

0

-4

Actualisatie afschrijvingslasten MJB i.v.m. fasering investeringen

0

0

0

0

-4

Totaal gemuteerde lasten

0

539

334

1.136

1.149

Totale lasten in deze begroting

13.097

14.521

14.145

13.507

13.454

Resultaat voor bestemming

-2.498

-3.432

-3.089

-2.432

-2.622

Onttrekkingen

Primitieve begroting 2023-2026

627

750

0

0

0

1e voortgangsrapportage 2023

59

-442

662

0

0

Kadernota 2024

0

0

0

0

0

2e voortgangsrapportage 2023

-134

254

150

0

0

Wijzigingen tot de begroting 2024-2027

0

0

0

0

0

Meerjarenbegroting 2024-2027

0

0

0

0

0

Totaal onttrekkingen reserves

552

562

812

0

0

Toevoegingen

Primitieve begroting 2023-2026

0

0

0

0

0

1e voortgangsrapportage 2023

0

0

0

0

0

Kadernota 2024

0

0

0

0

0

2e voortgangsrapportage 2023

Wijzigingen tot de begroting 2024-2027

0

0

0

0

0

Meerjarenbegroting 2024-2027

0

0

0

0

0

Totaal toevoegingen reserves

0

0

0

0

0

Saldo reserve mutaties

552

562

812

0

0

Resultaat na bestemming

-1.946

-2.869

-2.278

-2.432

-2.622

Toelichting financiële ontwikkelingen

Hieronder vindt u een overzicht met de financiële toelichtingen van mutaties in de exploitatie die in bovenstaande tabel zijn opgenomen. Alleen zijn bij de toelichtingen de baten en lasten gesaldeerd.

Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000)

Begroting    2024

Begroting    2025

Begroting    2026

Begroting    2027

1. Autonome ontwikkelingen

Mutatie gas- en elektriciteitskosten

1

1

0

0

In de 1e voortgangsrapportage 2023 hebben wij voorzichtigheidshalve de gas- en elektriciteitskosten ook voor 2024 verhoogd. Zoals aangegeven in programma 0 verwachten we dat de toename voor elektriciteitskosten (netto) voor 2024 ten opzichte van 2022 een kleine factor twee is en voor gas een ruime factor 2. Ter vergelijking: in 2023 zijn de netto kosten voor zowel gas als elektriciteit ruim factor drie ten opzichte van 2022. Op basis van deze hernieuwde inzichten hebben we de gas- en elektriciteitskosten geactualiseerd.
Wij hebben de totale gaskosten in 2024 verlaagd met € 60.000 en de elektriciteitskosten met € 5.000. Doordat de elektriciteitskosten deels betrekking hebben op riolering (€ 16.000 stijging), kunnen we dit binnen de rioolheffing verrekenen. Het restant bedrag voor gas- en elektriciteitskosten (€ 81.000) komt in 2024 ten gunste van het resultaat. Het gaat om een programma overstijgende wijziging.
Voor 2025 geeft actualisatie een verlaging van de gaskosten van € 92.000 en een verhoging van de elektriciteitskosten van € 148.000. De elektriciteitskosten hebben deels betrekking op riolering (€ 51.000), welke we binnen de rioolheffing verrekenen. Het restant bedrag voor gas- en elektriciteitskosten (€ 5.000) komt in 2025 ten laste van het resultaat.

Tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid

0

0

0

0

In de 1e voortgangsrapportage 2023 zijn de door het Rijk toegezegde bedragen voor de tijdelijke regeling capaciteit decentrale overheden voor klimaat- en energiebeleid voor 2023, 2024 en 2025 opgenomen. De toezichthouder heeft aangegeven dat gemeenten het bedrag dat zij in 2023 hebben ontvangen voor de klimaat- en energiegelden mogen opnemen als structurele baat in de begroting 2024 voor de jaren 2024 tot en met 2027. Voorwaarde daarbij is dat gemeenten een gelijk bedrag aan extra lasten opnemen voor de klimaat- en energietaken.

2 Actualisatie bestaand beleid

Actualisatie storting dubieuze belastingdebiteuren

-3

-3

-3

-3

Aanpassing van de storting in de voorziening dubieuze belastingdebiteuren (vast percentage 0,5%) aan de raming van de belastingopbrengsten 2024.

Mutaties afvalstoffenheffing 2024

-63

-63

-63

-63

In 2024 hebben we te maken met diverse kostenstijgingen. Deze kostenstijgingen beïnvloeden ook de begroting van de RDL en daarmee de doorbelasting aan de gemeente Zevenaar. Grootste extra kostenpost voor RDL zijn de gestegen lonen. De kosten voor materieel zijn ook toegenomen door hogere brandstofkosten, gestegen rentelasten en de vervanging van materieel. Voor het nieuwe aanbiedstation 7Poort zijn de kosten hoger, omdat in 2024 voor het eerst de lasten van de gestegen bouwkosten in de begroting doorwerken. Vanwege de gedaalde hoeveelheid gebracht afval is de opbrengstprognose verlaagd.
Deze kostenstijgingen beïnvloeden ook de begroting van de RDL. Zij betalen hierdoor ook een hogere vergoeding aan de gemeente Zevenaar. Dit compenseert het nadeel dat de RDL in haar begroting heeft gemeld. Voor het jaar 2024 leidt dit voor gemeente Zevenaar tot een nadeel van € 96.000.

Binnen de gemeentelijke begroting houden we ook rekening met een aantal stijgende kostenposten. Denk hierbij aan hogere verwerkingskosten huishoudelijk restafval en hogere inzamelkosten PMD. Het betreft hier een op basis van de resultaten in 2023 te verwachten hoger gebruik van de inzamelzakken voor PMD en een vanwege de gestegen grondstofprijzen hogere aanschafprijs van deze zakken.
Verder houden we rekening met een aantal wijzigingen in de opbrengsten. Zo houden we rekening met een lagere verwerkingsvergoeding voor papier en met een verlaging van de inzamelvergoeding PMD. Per saldo verwachten we een nadeel van € 57.000.

De wijzigingen binnen de RDL en de gemeente Zevenaar leiden per saldo tot een structureel nadeel van € 153.000. Deze verrekenen wij binnen de afvalstoffenheffing en is daarmee budgettair neutraal. De financiële effecten zijn verdeeld over de programma’s 0, 2, 3 en 7.

Onderhoud terrein rondom de Romeinse baadster

-4

-4

-4

-4

De gemeente heeft de contractuele verplichting om het terrein rondom de Romeinse baadster schoon te houden. Het afval van het terrein zit echter niet in een route van de gemeente of van de RDL. Om die reden hebben wij een externe partij opdracht gegeven om het afval te verwijderen en af te voeren. De jaarlijkse kosten bedragen € 4.000.

3. Nieuw beleid

Klimaatplan 'op weg naar een klimaatneutrale organisatie'

-33

-93

-153

-180

Het Klimaatplan ‘op weg naar een klimaatneutrale organisatie’ vormt de basis voor de verduurzamingsopgave van de eigen organisatie van gemeente Zevenaar. Het Klimaatplan geeft daarmee invulling aan de ambities en doelstellingen die zijn gesteld in het coalitieakkoord en collegeprogramma 2022-2026 van gemeente Zevenaar om in 2026 een CO2-neutrale organisatie te zijn, in 2030 een reductie van 55% van de CO2-uitstoot te realiseren en in ditzelfde jaar 50% circulair te zijn.

Met het Klimaatplan zet gemeente Zevenaar concrete stappen om haar verantwoordelijkheid te nemen en het goede voorbeeld te geven in de strijd tegen klimaatverandering. Het plan biedt een overzicht van de huidige situatie (nulmeting; waar staat de organisatie nu), doelstellingen, maatregelen en tijdlijnen.

In de (investeringen)budgetten die reeds door de raad zijn toegekend biedt het klimaatplan de mogelijkheid om in deze gevallen toch duurzaamheidsmaatregelen te treffen. Hiervoor ramen wij voor 2024, 2025 en 2026 voor elk investeringsjaar een variabel investeringsbedrag voor duurzaamheidsmaatregelen dat per investeringsjaar resulteert in maximaal € 27.000 aan afschrijvingslast. Dit resulteert in afschrijvingslasten in 2025 van € 27.000, in 2026 van € 53.000 en vanaf 2027 jaarlijks van € 80.000. Daarnaast ramen wij voor duurzaamheidsmaatregelen binnen de bestaande exploitatiebudgetten aanvullend € 33.000 in 2024, oplopend naar € 67.000 in 2025 tot € 100.000 structureel vanaf 2026.  

Opstellen gemeentebreed Soorten Management Plan

-300

0

0

0

Onder de genoemde ontwikkelingen bij programma 7. Volksgezondheid en duurzaamheid leggen wij uit wat een Soorten Management Plan (SMP) omhelst. Voor het behalen van onze CO2-reductie en aardgasvrij doelstellingen is het essentieel dat zoveel mogelijk woningeigenaren hun woning gaan isoleren waarbij ook wordt voldaan aan de wettelijke regelgeving. Daarom stellen wij voor om als gemeente eenmalig voor de gehele gemeente een Soorten Management Plan (SMP) op te stellen om daarmee de benodigde ontheffing voor isolatiemaatregelen voor woningeigenaren te regelen. Deze gebiedsgerichte ontheffing kan tot tien jaar geldig zijn. Wij merken op dat een gedeelte van de kosten voor het opstellen van dit plan mogelijk (gedeeltelijk) gedekt kan worden vanuit een door het Rijk aangekondigde SpUk-regeling soortenbescherming bij na-isolatie. Op dit moment is echter nog niet duidelijk om hoeveel middelen dit voor de gemeente Zevenaar gaat. Zodra dit duidelijk is informeren wij u hierover. Een eenmalig nadeel in 2024 van € 300.000.

5. Vervolgtraject kadernota

Actualisatie afschrijvingslasten MJB i.v.m. fasering investeringen

0

0

0

4

Door fasering van de voorgenomen investeringen in de jaarrekening 2022, begroting 2023 en MJB worden de ramingen qua afschrijving geactualiseerd en aangepast. De afschrijving op materiele vaste activa vindt plaats in het jaar volgend na gereedmelding.

Totaal mutaties

-402

-162

-223

-246

Toelichting reserve mutaties

Hieronder vindt u een overzicht met de financiële toelichtingen van reservemutaties die in bovenstaande tabel zijn opgenomen. Alleen zijn bij de toelichtingen de baten en lasten gesaldeerd.

Deze pagina is gebouwd op 11/17/2023 08:27:39 met de export van 11/17/2023 08:11:30