Naam | Jaar meting | Gelderland | Zevenaar | Begroting | Begroting 2027 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Programma 0. Bestuur en ondersteuning |
Apparaatskosten (in € per inwoner)
715,00 | 715,00 | |||||||
Toelichting | De beleidsindicatoren van dit programma (apparaatskosten, bezetting, externe inhuur, formatie en overhead) zijn niet opgenomen op waarstaatjegemeente.nl. Daarom zijn niet alle waardes gevuld. |
Bezetting (aantal Fte per 1.000 inwoners)
6,75 | 7,00 | |||||||
Toelichting | De huidige bezetting bedraagt 289 fte, uitgedrukt per 1.000 inwoners is dat 6,42. De bezetting met eigen medewerkers is ten opzichte van voorgaande jaren gedaald. Door krapte op de arbeidsmarkt is aantrekken van gekwalificeerd personeel lastig en de inzet van inhuur en externen noodzakelijk geweest. Als gevolg van het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd of het aanvaarden van een andere functie elders hebben medewerkers de organisatie verlaten. Door in te zetten op aantrekkelijk werkgeverschap verwachten we een iets stijgende lijn in de bezetting van functies de komende jaren. |
Externe inhuur (kosten in % totale loonsom en inhuur externen)
26,00 | 24,00 | |||||||
Toelichting | Het gaat hier om de totale inhuur als % van de loonsom; landelijk komt deze indicator in onze gemeentegrootteklasse uit op ± 20%. De externe inhuur is als gevolg van inhuur op projecten en vacatures in de reguliere formatie hoger dan het landelijk gemiddelde. Door de krapte op de arbeidsmarkt verwachten we de komende jaren dat de inhuur boven de 25% blijft. In verband met het tijdelijke karakter van projecten zetten wij tijdelijke capaciteit (lees: inhuur derden) in op projecten. De verhouding tussen externe inhuur en de loonsom van eigen medewerkers is in 2022 en 2023 verder uiteengelopen. Dat wil zeggen de inhuur is toegenomen en de salarislasten zijn afgenomen. Dit leidt tot een procentueel hoger %. |
Formatie (aantal Fte per 1.000 inwoners)
8,31 | 8,31 | |||||||
Toelichting | De per 01-01-2023 vastgestelde formatie voor 2024 is 374 fte. Dit is inclusief nieuw toegekende formatie voor de uitvoering van het collegeprogramma 2022-2026. In deze indicator wordt de formatie uitgerekend per 1.000 inwoners. Afhankelijk van veranderingen en ontwikkelingen in het takenpakket van gemeenten in de nabije toekomst kan deze indicator wijzigen. |
Overhead (in % van totale lasten)
11,20 | 11,20 | |||||||
Toelichting | Het totaal van de loonkosten, kosten van ICT, P&O, facilitaire zaken, huisvesting en overige overhead wordt uitgedrukt in een % van de totale lasten. | |||||||
Programma 1. Veiligheid |
Diefstal uit woningen (aantal per 1.000 inwoners)
2022 | 1,20 | 0,60 | 0,50 | 0,50 | ||||
Toelichting | Het aantal woninginbraken is in Zevenaar al bijzonder laag. Samen met de politie en buurtwhatsappgroepen is hier de afgelopen jaren op geïnvesteerd. We hopen het aantal woninginbraken voor Zevenaar zo laag mogelijk te houden. |
Geweldsmisdrijven (aantal per 1.000 inwoners)
2022 | 3,60 | 2,50 | 2,40 | 2,10 | ||||
Toelichting | Zevenaar scoort onder het Gelders gemiddelde. Toch zouden we graag zien dat het aantal geweldmisdrijven gestaag blijft afnemen de aankomende jaren. |
Vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) (aantal per 1.000 inwoners)
2022 | 5,60 | 4,10 | 4,00 | 4,00 | ||||
Toelichting | Zevenaar zit onder het Gelders gemiddelde. Wij streven ernaar om dit de aankomende jaren vast kunnen houden. |
Verwijzingen Halt (aantal per 10.000 jongeren)
2021 | 8,00 | 9,00 | 9,00 | 9,00 | ||||
Toelichting | Halt kan voor jongeren een passende straf zijn. Het is goed dat we als gemeente kunnen doorverwijzen naar Halt. |
Winkeldiefstallen (aantal per 1.000 inwoners)
2022 | 1,90 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | ||||
Toelichting | De afgelopen jaren is het aantal winkeldiefstallen gestaag gestegen. In 2022 zien we voor het eerst weer een daling in de cijfers. We hopen dit lage cijfers de aankomende jaren vast te houden. | |||||||
Programma 3. Economie |
Vestigingen (van bedrijven) (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)
2021 | 154,00 | 139,80 | 147,95 | 151,00 | ||||
Toelichting | We zetten in op een groei van aantal ondernemers en werkgelegenheid. | |||||||
Functiemenging (%)
2021 | 53,40 | 46,60 | 46,50 | 46,00 | ||||
Toelichting | We zien een dalende trend: vanaf 2020 neemt de FMI ten nadele van het aantal banen af. In 2021 is de FMI 46,6%. Dit kan verklaard worden uit de toename van het aantal woningen en de daling van de beroepsbevolking, mede als gevolg van de vergrijzing. Deze trend is ook zichtbaar in Nederland. In 2022 kennen we een sterke stijging van de werkgelegenheid. | |||||||
Programma 4. Onderwijs |
Absoluut verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)
2021 | 2,70 | 1,40 | 1,30 | 1,30 | ||||
Toelichting | Van absoluut verzuim is sprake als een leerplichtige jeugdige (5 tot 16 jaar) of een kwalificatieplichtige jeugdige (16 en 17 jaar) niet op een school staat ingeschreven. De cijfers voor Zevenaar wijken positief aan van het Gelders gemiddelde. We zetten sterk in op preventie en het vroegtijdig melden van verzuim. Daarmee kunnen tijdig interventies plaatsvinden om langdurige uitval te voorkomen. In de zomerperiode wordt nauwkeurig gemonitord of leerlingen die worden uitgeschreven bij een school, op een nieuwe school weer staan ingeschreven. Dit geldt met name bij de overgang van basisonderwijs naar voortgezet onderwijs, en van voortgezet onderwijs naar een vervolgopleiding. Monitoring zorgt ervoor dat jeugdigen sneller in beeld komen, en daarmee kan voorkomen worden dat ze helemaal niet meer naar school gaan. |
Relatief verzuim (aantal per 1.000 leerlingen)
2021 | 18,00 | 35,00 | 25,00 | 20,00 | ||||
Toelichting | Van relatief verzuim is sprake als een leerplichtige jeugdige gedurende 4 opeenvolgende lesweken meer dan 16 uur ongeoorloofd verzuimt. Na een tijdelijke dip als gevolg van de corona lockdowns, zien we de stijgende lijn in relatief verzuim die eerder al zichtbaar was, weer verder doorzetten. De stijging in het aantal verzuimmeldingen is onder meer het gevolg van de inzet op preventie en het vroegtijdig melden van verzuim door scholen. Door op tijd verzuim te melden, kunnen ook tijdig passende interventies worden ingezet. Daarmee wordt langdurige uitval in veel gevallen voorkomen. |
Voortijdige schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (% deelnemers aan VO en MBO)
2021 | 1,70 | 1,80 | 1,70 | 1,70 | ||||
Toelichting | Voortijdig schoolverlaters zijn jongeren tussen de 12 en 23 jaar zonder startkwalificatie die langer dan een maand geen onderwijs volgen of niet staan ingeschreven op een school. Het percentage voortijdig schoolverlaters is in Zevenaar iets gestegen. Personeelstekorten in sectoren waar veel MBO-studenten werken kunnen ervoor zorgen dat jeugdigen stoppen met school om aan het werk te gaan. Ook de na-effecten van de coronamaatregelen spelen een rol. Te denken valt aan een 'verkeerde' opleidingskeuze doordat er geen open dagen plaats vonden, maar ook de gevolgen van thuisonderwijs of mentale problemen die door de coronamaatregelen zijn ontstaan. In samenwerking met de scholen en onderwijsinstellingen werkt het RBL aan een aanpak voortijdig schoolverlaters, met als doel dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie behalen. | |||||||
Programma 5. Sport, cultuur en recreatie |
Niet sporters (%)
2020 | 49,40 | 53,60 | 49,00 | 47,50 | ||||
Toelichting | Ondanks onze inspanningen samen met de sportaanbieders om de sportverenigingen nog beter onder de aandacht te brengen van onze inwoners is het aantal niet wekelijkse sporters toegenomen. De coronapandemie heeft hier invloed op gehad wat nog steeds doorwerkt. Ook ontwikkelingen zoals de energiecrisis en de hoge inflatie kunnen ertoe hebben geleid dat mensen stoppen met sporten. | |||||||
Programma 6. Sociaal domein |
Personen met een bijstandsuitkering van 18 jaar en ouder (aantal per 10.000 inwoners)
2021 | 349,70 | 313,40 | 305,00 | 290,00 | ||||
Toelichting | Het aantal personen met een bijstandsuitkering per 10.000 inwoners in de gemeente Zevenaar ligt in vergelijk met Gelderland lager. Het beleid is gericht om zoveel mogelijk te kunnen laten uitstromen naar de arbeidsmarkt. Dit beleid maakt onderdeel uit van de door de raad aan de RSD gegeven bestuurlijke opdracht. |
Achterstand onder jeugd - Kinderen in uitkeringsgezin
2021 | 5,00 | 4,00 | 5,00 | 4,00 | ||||
Toelichting | Ons beleid is erop gericht om het aantal kinderen in armoede terug te dringen. Landelijk ligt het percentage kinderen dat in een gezin leeft dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen op 6%. In gemeente Zevenaar streven we naar een lager percentage dan het landelijke. |
Cliënten met een wmo maatwerkvoorziening
2022 | 62,40 | 82,00 | 94,00 | |||||
Toelichting | Het aantal cliënten met een maatwerkarrangement is in Zevenaar hoger dan het gemiddelde in Gelderland. Dit past bij het beeld dat er veel aanvragen blijven komen bij de toegang. Het is ook aanleiding om serieus te kijken hoe het aantal maatwerkarrangementen kan verminderen. Ontwikkelingen op dit gebied zijn het bieden van meer voorzieningen in het voorliggende veld. Meer aandacht naar 'positieve gezondheid' kan een rol gaan spelen. |
Jongeren met een delict voor de rechter (% 12 t/m 21 jarigen)
2020 | 1,00 | 1,00 | 0,80 | 0,80 | ||||
Toelichting | We zien in de hervormingsagenda en toekomstscenario een ontwikkeling die gericht is op het versterken van het lokaal team en een sterke verbinding met de organisaties die nu op veiligheid nog apart opereren. Als er in de toekomst een regionaal veiligheidsteam ontwikkeld wordt waarbij de rol van het lokaal team ook veel groter wordt, heeft dat wellicht een preventieve werking. De cijfers over deze indicator zijn niet geüpdatet (laatste beschikbare gegevens over het jaar 2020). |
Jongeren met jeugdbescherming (% van alle jongeren tot 18 jaar)
2022 | 1,10 | 1,40 | 1,00 | 1,00 | ||||
Toelichting | We proberen ons lokaal en regionaal sterk te maken om met ingezette hulp in gezinnen te voorkomen dat er een jeugdbeschermingsmaatregel nodig is. En als de rechter een jeugdbeschermingsmaatregel afkondigt, dat deze zo goed mogelijk wordt uitgevoerd, gericht op tijdelijk gedeelde regie en terug naar eigen regie, waar dat kan en veilig is. |
Jongeren met jeugdhulp (% van alle jongeren tot 18 jaar)
2022 | 11,10 | 12,80 | 12,40 | 12,40 | ||||
Toelichting | We zien binnen onze gemeente een lichte daling in het % jongeren met jeugdhulp. Deze trend is ook zichtbaar bij de provincie en landelijk. Met de verdere inzet op versterking samenwerking POH en investering op schoolmaatschappelijk werk hopen we deze koers vast te houden. |
Jongeren met jeugdreclassering (% kinderen 12 tot 23 jaar)
2022 | 0,20 | 0,20 | 0,20 | 0,20 | ||||
Toelichting | Het streven is om in ieder geval in de pas te blijven lopen met Gelderland. Omdat het om relatief weinig jongeren gaat, kan het percentage fluctueren. |
Achterstand onder jeugd - Werkloze jongeren
2021 | 5,00 | 4,00 | 1,20 | 1,00 | ||||
Toelichting | Het percentage werkloze jongeren in de gemeente Zevenaar is gelijk aan het Gelders gemiddelde (2%). Er wordt ingezet op het voorkomen van jeugdwerkloosheid. In het actieplan regionale aanpak jeugdwerkloosheid 2022-2024 is de volgende ambitie opgenomen: "Iedere jongere participeert actief in de maatschappij in de vorm van het volgen van een opleiding, een traject naar werk, een omscholingstraject of het hebben van een baan. In de Regionale Aanpak Jeugdwerkloosheid zijn de vier lijnen vastgelegd waarlangs projecten starten en inspanningen worden verricht: continuïteit in begeleiding, verbeteren samenwerking, versterken aanbod en het versterken van matching. De aanpak van jeugdwerkloosheid vormt onderdeel van de bestuurlijke opdracht aan de RSD. Het jongerenloket bij de RSD is een belangrijk instrument dat wordt ingezet om de jeugdwerkloosheid verder terug te dringen. |
Banen (aantal per 1.000 inwoners 15 t/m 64 jaar)
2021 | 792,60 | 655,30 | 710,00 | 725,00 | ||||
Toelichting | De arbeidsmarkt is historisch krap, maar er blijft onbenut arbeidspotentieel. De krapte komt doordat de werkloosheid laag is en er nog nooit zo veel banen waren in Nederland; ruim 11 miljoen. De krapte op de arbeidsmarkt is deels een tijdelijk fenomeen. De ontwikkeling van de werkloosheid hangt samen met de ontwikkeling van de economie. De economie is aangejaagd door de inhaalconsumptie na twee coronajaren. Het uitzonderlijk ruime monetaire- en budgettaire beleid van de afgelopen jaren heeft daarbij de krappe situatie op de arbeidsmarkt in stand gehouden. Deze was voor corona al ontstaan na een historisch lange periode van onafgebroken groei. Ons beleid is erop gericht de krapte te verminderen door extra inzet op onbenut arbeidspotentieel (o.a. mensen met een uitkering en mensen zonder uitkering (niet-uitkeringsgerechtigden). |
Lopende re-integratievoorzieningen (aantal per 10.000 inwoners van 15 t/m 64 jaar)
2020 | 192,60 | 261,00 | 285,00 | 280,00 | ||||
Toelichting | In het najaar van 2024 geeft de raad de RSD een nieuwe opdracht mee voor de periode 2024 - 2026. Beoogd effect hierbij is dat meer trajecten gericht op activering en re-integratie de komende periode worden afgesloten. |
Netto arbeidsparticipatie (% werkzame beroepsbevolking t.o.v. beroepsbevolking)
2022 | 72,90 | 71,00 | 72,50 | 74,00 | ||||
Toelichting | Het cijfer netto arbeidsparticipatie geeft aan hoeveel procent van de beroepsgeschikte bevolking ook daadwerkelijk een betaalde baan heeft. Het cijfer van de gemeente Zevenaar ligt in de buurt van de provincie Gelderland. We constateren dat er in Zevenaar de laatste jaren sprake is van een lichte stijging van de netto arbeidsparticipatie. Dit wordt gedeeltelijk verklaard door de bestuurlijke opdracht die door de raad aan de RSD is verstrekt. Ons beleid is erop gericht om de potentiële beroepsbevolking zoveel mogelijk aan het werk te hebben en te houden. | |||||||
Programma 7. Volksgezondheid en milieu |
Hernieuwbare elektriciteit (%)
2020 | 16,30 | 11,50 | ||||||
Toelichting | Hernieuwbare elektriciteit is elektriciteit die is opgewekt uit wind, waterkracht, zon of biomassa. |
Omvang huishoudelijke restafval (kg/inwoner)
2021 | 102,00 | 102,00 | 91,00 | |||||
Toelichting | In 2021 was de hoeveelheid aan huis opgehaald restafval 97 kg per inwoner, in 2022 92 kg. ln 2023 verwachten wij een daling naar 91 kg vanwege de invoering van diftar bij hoogbouw halverwege het jaar. Daarna kan alleen nieuw beleid leiden tot een verdere vermindering. Daartoe wordt in 2024 een nieuw afvalstoffen- en grondstoffenplan opgesteld. | |||||||
Programma 8. Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing |
Demografische druk (%)
2022 | 74,00 | 80,10 | 80,10 | 80,10 | ||||
Toelichting | De som van het aantal personen van 0 tot 20 jaar en 65 jaar of ouder in verhouding tot de personen van 20 tot 65 jaar ligt in Zevenaar aanzienlijk hoger dan het landelijk- en Gelders gemiddelde. |
Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (€)
2022 | 847,00 | 814,00 | 701,00 | 701,00 | ||||
Toelichting | Deze indicator betreft het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een éénpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Het is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de uitkomst (licht) afwijken van andere publicaties. Voor afvalbeheer en rioolbeheer zijn we kostendekkendheid en voor de OZB hanteren we de inflatiecorrectie. |
Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (€)
2022 | 914,00 | 915,00 | 829,00 | 829,00 | ||||
Toelichting | De indicator heeft betrekking op het gemiddelde totaalbedrag in euro’s per jaar dat een meerpersoonshuishouden betaalt aan woonlasten (OZB + afvalstoffenheffing + rioolheffing). Het is een zo goed mogelijke inschatting op een bepaald moment. Hierdoor kan de uitkomst (licht) afwijken van andere publicaties. Voor afvalbeheer en rioolbeheer zijn we kostendekkendheid en voor de OZB hanteren we de inflatiecorrectie. |
Gemiddelde WOZ-waarde (per € 1.000)
2022 | 310,00 | 265,00 | 288,00 | 293,00 | ||||
Toelichting | De ontwikkeling van de woningmarkt wordt conform landelijke cijfers als volgt ingeschat: |
Nieuw gebouwde woningen (aantal per 1.000 woningen)
2022 | 8,40 | 5,80 | 7,50 | 6,00 | ||||
Toelichting | In de gemeente Zevenaar zijn de afgelopen drie jaar ruim 700 woningen gerealiseerd en opgeleverd. De vraag naar woningen blijft hoog. Wij zetten daarom in op realisatie en versnelling van de opgave de komende jaren en bieden daarbij ruimte voor een jaarlijkse toevoeging van 200 woningen. Met het uiteindelijke streven naar een continue bouwstroom van 150 tot 200 woningen op jaarbasis. |