Algemene reserve (stand per 1 januari) | (Bedragen x € 1.000) | ||||||||
Nummer | Naam | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||
9000 | Algemene reserve | 30.693 | 39.686 | 36.644 | 36.616 | 36.588 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
De algemene reserve is een buffer om onverwachte tegenvallers en fluctuaties in de exploitatie op te kunnen vangen. Daarnaast is de algemene reserve bedoeld als dekking voor risico's. Het gedeelte van de algemene reserve dat niet nodig is als bufferfunctie of voor het afdekken van risico's is vrij aanwendbaar voor bestuurlijke ambities. | |||||||||
Onttrekking | Het geraamde bedrag van de onttrekkingen in 2024 op basis van genomen raadsbesluiten bedraagt € 3,043 miljoen: | ||||||||
Totaal algemene reserve | 30.693 | 39.686 | 36.644 | 36.616 | 36.588 |
Bestemmingsreserves (stand per 1 januari) | (Bedragen x € 1.000) | |||||||||||
Nummer | Naam | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||||||
9005 | Centrummanagement | 80 | 40 | 0 | 0 | 0 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
In de raadsvergadering van 25 januari 2017 heeft de gemeenteraad uit de algemene reserve een bedrag van € 280.000 beschikbaar gesteld voor centrummanagement. Het doel is het behoud van de economische vitaliteit van het centrum als bovenlokaal winkelgebied en het daarbij versterken van de leefbaarheid. | ||||||||||||
Onttrekking | De onttrekking in 2023 en in 2024 is € 40.000 per jaar. Hierna is het saldo nihil. | |||||||||||
9010 | Uitvoeringskosten TOZO | 202 | 202 | 202 | 202 | 202 | ||||||
Deze reserve heeft als doel om de uitvoeringskosten van de TOZO regeling zelfstandig ondernemers te egaliseren. | ||||||||||||
Onttrekking | Er is geen onttrekking in 2022 geweest en de verwachting is dat ook in 2023 en 2024 de middelen van de bestemmingsreserve niet nodig zijn. De RSD de Liemers, belast met de uitvoering, beschikt m.i.v. 2020 over een bestemmingsreserve voor dekking van de uitvoeringskosten voor de deelnemende gemeenten. Hiervoor is destijds een deel van de van het rijk ontvangen middelen voor uitvoeringskosten ingezet. Voor het resterende deel van de uitvoeringskosten voor Zevenaar is een eigen bestemmingsreserve gevormd. De reserve bij de RSD is in vooralsnog toereikend voor dekking van de uitvoeringskosten. | |||||||||||
9013 | Nazorg complexen grondexploitaties | 115 | 115 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Deze reserve is ingesteld om extra kosten voor onder andere onderhoud aan wegen, groen, riool etc. na het afsluiten van grondexploitaties te bekostigen. In de Nota reserves en voorzieningen is besloten om de budgetten voor onderhoud na het afsluiten van grondexploitaties direct in de meerjarenbegroting op te nemen. Het saldo van de reserve is in de Nota reserves en voorzieningen herbestemd om in 2019 te gebruiken voor het onderhoud van de Tol. | ||||||||||||
Toevoeging | Er vindt geen storting in de reserve plaats. | |||||||||||
Onttrekking | De onttrekking in 2024 bedraagt het restant in deze reserve van € 114.867. Deze reserve is gevormd om nazorg te plegen bij afgesloten grondexploitaties. | |||||||||||
9017 | Afval | 626 | 551 | 551 | 551 | 551 | ||||||
De reserve afval is bedoeld voor efficiency voor- en nadelen en voor hogere/lagere opbrengsten afval. Hierdoor blijven de middelen die oorspronkelijk bedoeld zijn voor afval ook beschikbaar voor afval. | ||||||||||||
Toevoeging | In 2024 verwachten we geen storting in de reserve. | |||||||||||
Onttrekking | In 2022 hebben we een positief resultaat behaald en een deel hiervan is toegevoegd aan de reserve. Hierdoor overschrijdt de stand van de reserve afval de bovengrens van € 500.000 die we in de nota reserves en voorzieningen hebben opgenomen. Bij een dergelijke overschrijding passen we de tarieven hierop aan. Dit doen wij bij de eerstvolgende tariefbepaling afval (tarieven 2024). | |||||||||||
9018 | Riolering | 775 | 542 | 542 | 542 | 542 | ||||||
De reserve riolering is bedoeld voor efficiency voor- en nadelen en voor hogere/lagere opbrengsten riolering. Hierdoor blijven de middelen die oorspronkelijk bedoeld zijn voor riolering ook beschikbaar voor riolering. | ||||||||||||
Toevoeging | In 2024 verwachten we geen storting in de reserve. | |||||||||||
Onttrekking | In 2022 hebben we een positief resultaat behaald en een deel hiervan is toegevoegd aan de reserve. Hierdoor overschrijdt de stand van de reserve riolering de bovengrens van € 500.000 die we in de nota reserves en voorzieningen hebben opgenomen. Bij een dergelijke overschrijding passen we de tarieven hierop aan. In de tariefbepaling riool 2023 is het tarief lager vastgesteld en wordt een bedrag van € 233.00 aan de reserve onttrokken. | |||||||||||
9031 | Bestemmingsplannen | 51 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
De bestemmingsreserve is afkomstig uit de voormalige gemeente Rijnwaarden. De reserve is bedoeld voor het egaliseren van de kosten voor het opstellen en actualiseren van bestemmingsplannen, maar ook voor kosten die te maken hebben met de procedurele afhandeling. | ||||||||||||
Onttrekking | De onttrekking in 2023 bedraagt € 51.000. Hierna is het saldo nihil. | |||||||||||
9046 | Statushouders | 81 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
In 2016 en 2017 zijn van het Rijk middelen ontvangen voor opvang en huisvesting van statushouders in de voormalige gemeente Rijnwaarden. De kosten volgen deels in de jaren erna. In 2019 en 2020 zijn extra (incidentele) gelden ontvangen ter voorbereiding op de nieuwe 'Wet inburgering' en voor de maatschappelijke begeleiding van inburgeringsplichtigen. Deze middelen worden ingezet voor dekking van de kosten i.v.m. voorbereiding en begeleiding in de jaren 2020 en verder in afwachting van de nieuwe wet met bijbehorende regelgeving/financiering. | ||||||||||||
Onttrekking | Omdat 2023 het laatste jaar is dat extra inzet nodig is worden de resterende middelen van deze bestemmingsreserve, voor zover ze niet worden ingezet in 2023 in de jaarrekening 2023 toegevoegd aan de algemene reserve. | |||||||||||
9047 | Onderhoud gebouwen | 66 | 66 | 0 | 0 | 0 | ||||||
In 2017 is het restant van de voorziening onderhoud gebouwen Rijnwaarden overgeboekt naar de bestemmingsreserve onderhoud gemeentegebouwen, omdat er voor groot onderhoud gebouwen geen actueel onderhoudsplan meer was. | ||||||||||||
Toevoeging | In 2024 verwachten we geen storting in de reserve. | |||||||||||
Onttrekking | De vaststelling van het nieuwe onderhoudsplan verwachten wij in 2023/2024. Het saldo van de reserve hebben wij daarom in 2024 onttrokken aan de reserve onderhoud gebouwen en toegevoegd aan de voorziening onderhoud gebouwen. | |||||||||||
9049 | Frictiekosten DoeDuiten | 99 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
Deze reserve wordt ingezet voor dekking van de jaarlijkse kosten in de komende jaren (verwachte jaarlijkse onttrekking € 50.000 in de periode 2021 t/m 2023) met betrekking tot DoeDuiten. | ||||||||||||
Onttrekking | Het resterend saldo per 1-1-2023 is in 2023 volledig aangewend (verwerkt in de 2e VGR 2023). Dit is het laatste jaar dat middelen van deze bestemmingsreserve zijn ingezet. | |||||||||||
9050 | Corona-herstelplan | 1.038 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||||
In 2020 is een corona herstelplan 'Sociaal economische injectie Zevenaar' opgesteld. Om de plannen uit dit herstelplan te realiseren is € 3.000.000 overgeheveld vanuit de algemene reserve naar deze bestemmingsreserve. | ||||||||||||
Onttrekking | In 2023 zijn de laatste uitgaven ten laste van deze bestemmingsreserve gebracht. Het resterende saldo is in 2023 overgeheveld naar de algemene reserve. Deze bestemmingsreserve wordt eind 2023 opgeheven. | |||||||||||
9054 | Duurzaamheid | 1.500 | 1.292 | 812 | 0 | 0 | ||||||
Voor de duurzaamheidsprojecten is een bedrag beschikbaar gesteld vanuit de algemene reserve. Deze zal de komende jaren worden benut voor de ontwikkeling op het gebied van warmte- en energietransitie. | ||||||||||||
Onttrekking | Op basis van het uitvoeringsprogramma duurzaamheid is het de verwachting dat de reserve eind 2025 uitgeput is. | |||||||||||
9056 | Woningbouw | 3.000 | 2.000 | 1.500 | 1.000 | 1.000 | ||||||
De plannen voor het bevorderen van de woningbouw voor starters en doorstroming op de woningmarkt worden bekostigd uit deze bestemmingsreserve. | ||||||||||||
Onttrekking | Op dit moment zijn wij bezig met het maken van plannen. Er is een grove inschatting gemaakt over de besteding van de reserve. Op basis van de resultaten van het regieteam eind 2023 zal de raad besluiten tot vervolg en het beschikbaar stellen van de overige gevraagde middelen voor het regieteam. Voor de jaren 2024 en 2025 gaat het dan om elk € 500.000. Wij nemen aan dat de reserve eind 2025 uitgeput is. | |||||||||||
9058 | Achterstand groen | 1.084 | 450 | 200 | 0 | 0 | ||||||
Deze bestemmingsreserve is gevormd om de achterstanden onderhoud groen in te halen. Zodra deze achterstanden zijn ingelopen heffen we deze reserve weer op. | ||||||||||||
Toevoeging | De storting in de reserve in 2022 was eenmalig. We houden geen rekening met verdere stortingen. | |||||||||||
Onttrekking | De onttrekking aan de reserve achterstand groen hebben we geraamd op basis van het beheerplan openbaar groen. Wij verwachten dat we deze bestemmingsreserve per 2026 kunnen opheffen. | |||||||||||
9059 | Advies en begeleiding project A12/A15 | 0 | 250 | 100 | 0 | 0 | ||||||
De kosten met betrekking tot het project A12/A15 worden gedekt uit deze bestemmingsreserve. Het gaat om de kosten voor advies en begeleiding van de voorbereiding en uitvoering. | ||||||||||||
Onttrekking | Op dit moment zijn wij in afwachting van de uitspraak van de Raad van State. Er is een grove inschatting gemaakt over de besteding van de reserve. Hierbij is aangenomen dat de reserve eind 2025 uitgeput is. | |||||||||||
9060 | Tijdelijk noodfonds | 2.000 | 1.900 | 1.900 | 1.900 | 1.900 | ||||||
De raad heeft besloten om een noodfonds in te stellen om de toegenomen betalingsproblemen en financiële kwetsbaarheid van huishoudens te voorkomen als gevolg van hoge energiekosten en inflatie. Hiervoor is deze bestemmingsreserve gecreëerd. | ||||||||||||
Totaal bestemmingsreserves | 10.717 | 7.407 | 5.806 | 4.195 | 4.195 |
Bestemmingsreserves afschrijvingslasten | (Bedragen x € 1.000) | |||||||||||
Nummer | Naam | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | ||||||
9006 | Revitalisering Tatelaar fase 2 | 500 | 500 | 500 | 500 | 483 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
9007 | Werkzaamheden gemeentehuis | 505 | 505 | 492 | 480 | 467 | ||||||
9012 | Snelfietsroute F12 | 394 | 393 | 385 | 376 | 368 | ||||||
9027 | Balansverkorting | 170 | 131 | 125 | 120 | 115 | ||||||
9028 | Onderwijshuisvesting | 280 | 270 | 261 | 251 | 242 | ||||||
9029 | Basisschool 't Scathe | 1.952 | 1.893 | 1.834 | 1.776 | 1.717 | ||||||
9034 | De Cirkel/De Duim | 606 | 579 | 551 | 524 | 496 | ||||||
9035 | Sportvelden RKPSC | 68 | 60 | 51 | 43 | 34 | ||||||
9036 | Fietspad Geitenwaard | 100 | 100 | 100 | 98 | 95 | ||||||
9037 | Herinrichting Tengnagelwaard | 52 | 50 | 48 | 47 | 46 | ||||||
9038 | Speelvoorzieningen kinderen met beperking | 85 | 100 | 100 | 98 | 96 | ||||||
9039 | Brede Blik Giesbeek | 1.153 | 1.081 | 1.009 | 938 | 866 | ||||||
9040 | Verbouw nieuwbouw gemeentehuis | 1.097 | 1.017 | 936 | 856 | 775 | ||||||
9051 | Herinrichting Muldershof | 490 | 490 | 490 | 476 | 462 | ||||||
9052 | Herinrichting Markt Zevenaar | 350 | 350 | 338 | 326 | 314 | ||||||
9053 | Locatie Vestersbos | 6.500 | 5.000 | 4.875 | 4.750 | 4.625 | ||||||
9055 | Herontwikkeling Bizetstraat 1 Zevenaar | 0 | 166 | 166 | 160 | 155 | ||||||
9057 | Sportaccommodaties | 1.312 | 1.235 | 1.158 | 1.082 | 1.006 | ||||||
9061 | Ledverlichting sportterreinen | 0 | 760 | 710 | 659 | 608 | ||||||
9062 | Beregeningsinstallatie sportvelden | 0 | 0 | 307 | 287 | 266 | ||||||
9063 | Afschrijvingslasten begroting op orde | 0 | 0 | 1.855 | 1.477 | 1.051 | ||||||
Totaal bestemmingsreserves afschrijvingslasten | 15.615 | 14.680 | 16.294 | 15.323 | 14.287 |
Voorzieningen (stand per 1 januari) | (Bedragen x € 1.000) | ||||||||||
Nummer | Naam | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | |||||
8002 | Pensioenen wethouders | 2.092 | 2.002 | 1.908 | 1.886 | 1.860 | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Voor de huidige en voormalige wethouders van de (voormalige) gemeente Zevenaar en de voormalige gemeente Rijnwaarden die nog niet de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, is een voorziening gevormd. Eén van de grondslagen die gehanteerd wordt bij de berekening van het benodigd doelvermogen van de pensioenvoorziening is de zogenaamde rekenrente, welke gebaseerd is op de marktrente. | |||||||||||
Toevoeging | Bij de berekening van het benodigd doelvermogen van de pensioenvoorziening hanteren we de rekenrente die wordt geadviseerd door het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) en die in lijn is met de rente die geldt voor individuele waardeoverdrachten. Door de gestegen rekenrente is in 2022 een deel van de voorziening vrijgevallen. In 2023 en 2024 is de begrote toevoeging € 0 omdat vanwege de gestegen rente de voorziening voldoende op peil is. In 2025 en verder staat er in de begroting jaarlijks € 75.000 als storting geraamd. | ||||||||||
Onttrekking | Op begrotingsbasis wordt rekening gehouden met een onttrekking van € 94.000 per jaar welke op loopt. Dit betreft de maandelijkse betalingen van de pensioenen. | ||||||||||
8004 | Onderhoud gebouwen | 1.891 | 1.811 | 2.278 | 2.500 | 2.321 | |||||
Deze voorziening is bedoeld voor de egalisatie van kosten van groot onderhoud aan gemeentelijke gebouwen conform het meerjarenonderhoudsplan. | |||||||||||
Toevoeging | Er wordt rekening gehouden met een jaarlijkse dotatie conform het meerjarenonderhoudsplan. Daarnaast wordt in 2023/2024 de vaststelling van het nieuwe onderhoudsplan verwacht. Daarom wordt in 2024 het saldo van de reserve onderhoud gebouwen toegevoegd aan de voorziening onderhoud gebouwen (€ 66.000). | ||||||||||
Onttrekking | Er wordt rekening gehouden met een jaarlijkse onttrekking conform het meerjarenonderhoudsplan. | ||||||||||
8006 | Openbare verlichting | 265 | 184 | 116 | 148 | 180 | |||||
Deze voorziening dient om schommelingen in de kosten van het periodieke onderhoud aan de openbare verlichting en verkeersregelinstallaties op te vangen. | |||||||||||
Toevoeging | We houden rekening met een jaarlijkse storting van afgerond € 29.000 op basis van het beheerplan openbare verlichting en verkeersregelinstallaties (2022). | ||||||||||
Onttrekking | In de 2e voortgangsrapportage 2023 hebben wij aan u voorgesteld om de oorspronkelijk geraamde onttrekking voor 2023 gelijkmatig te verdelen over 2023 en 2024. Hierdoor houden we in 2024 rekening met € 100.000 onttrekking uit de voorziening. | ||||||||||
8007 | Wegen | 3.562 | 2.985 | 2.442 | 1.909 | 2.125 | |||||
Afdekken van verplichtingen en om schommelingen in het wegenonderhoud op te kunnen vangen. Het groot onderhoud aan de wegen is opgenomen in het beheerplan wegen en civiele kunstwerken. Na het vaststellen van het geharmoniseerde beheerplan wordt de reserve wegen van de voormalige gemeente Rijnwaarden naar deze voorziening overgeheveld. | |||||||||||
Toevoeging | De jaarlijkse storting is conform het beheerplan wegen en civiele kunstwerken (2022). | ||||||||||
Onttrekking | De onttrekking is conform het beheerplan wegen en civiele kunstwerken (2022). | ||||||||||
8008 | Bruggen | 147 | 190 | 197 | 200 | 150 | |||||
Deze voorziening is bedoeld voor de egalisatie van kosten van groot onderhoud aan bruggen conform het beheerplan wegen en civiele kunstwerken. | |||||||||||
Toevoeging | De jaarlijkse storting van € 114.000 is gebaseerd op de in 2022 geactualiseerde beheerplan wegen en civiele kunstwerken. | ||||||||||
Onttrekking | Op basis van recente inspectierapporten hebben we in de 2e voortgangsrapportage 2023 aan u voorgesteld om de oorspronkelijk geraamde onttrekking voor 2023 gelijkmatig te verdelen over 2023 en 2024. Hierdoor houden we in 2024 rekening met € 115.000 onttrekking uit de voorziening. | ||||||||||
8009 | Begraafplaatsen | 86 | 78 | 59 | 40 | 44 | |||||
Deze voorziening is gevormd voor het egaliseren van meerjarige periodieke onderhoudskosten. Het onderhoud aan de begraafplaatsen is opgenomen in het beheerplan begraafplaatsen. | |||||||||||
Toevoeging | Op basis van het beheerplan begraafplaatsen (2022) doteren wij jaarlijks aan deze voorziening. | ||||||||||
Onttrekking | De onttrekking aan de voorziening hebben we geraamd op basis van het beheerplan begraafplaatsen (2022). | ||||||||||
8010 | Riolering | 4.993 | 4.725 | 4.644 | 4.499 | 4.359 | |||||
Deze voorziening riolering waarborgt dat bijdragen van de burger voor riolering specifiek beschikbaar blijven voor riolering. | |||||||||||
Toevoeging | Het gedeelte in het tarief rioolheffing dat bestemd is voor de vervangingsinvesteringen aan het rioolstelsel wordt jaarlijks gedoteerd aan de voorziening vervangingsinvesteringen riolering. | ||||||||||
Onttrekking | De voorziening wordt ingezet voor groot onderhoudskosten en vervangingsinvesteringen op basis van het watertakenplan 2022-2026. | ||||||||||
8012 | Aanspraken overstromingen Riverparc | 129 | 134 | 137 | 139 | 141 | |||||
Deze voorziening dient om de aanspraken op schades van derden die het gevolg zijn van eventuele overstromingen in Riverparc te financieren. Als de Stichting Woonbelangen Riverparc (SWR) de hoogte van de oever aanpast aan de norm of als de oever door andere omstandigheden voldoet aan de norm, wordt de bijdrage inclusief de opgebouwde rente terugbetaald aan de SWR. | |||||||||||
Toevoeging | Jaarlijks wordt 2% rente toegevoegd op basis van het saldo per 1 januari van dat jaar. | ||||||||||
8013 | Wachtgelden wethouders | 320 | 196 | 78 | 0 | 0 | |||||
Na het aftreden van burgemeester en wethouders hebben bestuurders recht op een wachtgelduitkering. Hiertoe is bij de jaarrekening 2017 een voorziening gevormd. Om aan de verplichtingen te kunnen voldoen, wordt jaarlijks bij de 2e Voortgangsrapportage bekeken of een aanvulling nodig is in de voorziening. | |||||||||||
Toevoeging | Op basis van een inschatting van de wachtgeldverplichtingen in de jaren 2023 tot en met 2026 is in 2022 een storting gedaan in de voorziening. Dit betreft het wachtgeld van wethouders uit de bestuursperiode 2018-2022. De voorziening is hiermee op peil en voldoende om de verwachte onttrekkingen in 2023 en verder te kunnen afdekken. | ||||||||||
Onttrekking | De verwachte bedragen in verband met het recht op wachtgeld van wethouders uit de bestuursperiode 2018-2022 worden ten laste van de voorziening gebracht. | ||||||||||
8014 | Verlofsparen | 123 | 123 | 123 | 123 | 123 | |||||
Medewerkers kunnen vanaf 1 januari 2022 bovenwettelijke vakantie-uren sparen. Met dit 'verlofsparen' kunnen medewerkers passend bij hun levensfase hun bovenwettelijke vakantie-uren inzetten op een manier die aansluit bij hun persoonlijke levens- en carrièreplanning. De bovenwettelijke vakantie-uren verjaren niet. Dit kan gaan leiden tot verlofstuwmeren die bijvoorbeeld ingezet gaan worden om eerder met pensioen te gaan. Aangezien er bij verlofsparen sprake is van arbeidskostengerelateerde verplichtingen die een niet voorspelbare opbouw kennen, vormen wij hier een voorziening voor. | |||||||||||
Toevoeging | Op basis van het saldo van verlofsparen opgebouwd door medewerkers per 31-12-2022 is € 123.000 aan de voorziening toegevoegd. Dit betreft de bovenwettelijke verlofuren. Jaarlijks boeken we het saldo van de verlofspaaruren. | ||||||||||
Onttrekking | In de komende jaren kan het verlofspaarsaldo door de medewerker worden opgenomen waarna de voorziening wordt aangesproken. | ||||||||||
Totaal voorzieningen | 13.608 | 12.428 | 11.982 | 11.444 | 11.304 |