Exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
---|---|---|---|---|---|
Baten | |||||
Primitieve begroting 2023-2026 | 105.653 | 110.253 | 110.968 | 103.801 | 103.331 |
1e voortgangsrapportage 2023 | 3.097 | 2.299 | 1.537 | 3.409 | 1.218 |
Kadernota 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2023 | 16 | 3.572 | 5.543 | 4.094 | 5.068 |
Wijziging tot de begroting 2024-2027 | 0 | 666 | 666 | 666 | 666 |
Totale baten tot de begroting | 108.766 | 116.790 | 118.714 | 111.970 | 110.284 |
Mutaties in deze begroting (baten) | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | -6 | -5 | -6 | -7 |
Actualisatie rente investeringen en ramingen Treasury | 0 | -6 | -5 | -6 | -7 |
2 Actualisatie bestaand beleid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Actualisatie storting dubieuze belastingdebiteuren | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
5. Vervolgtraject kadernota | 0 | 33 | 40 | 40 | 570 |
Actualisatie reisdocumenten | 0 | 33 | 40 | 40 | 570 |
Totaal gemuteerde baten | 0 | 27 | 35 | 34 | 563 |
Totale baten in deze begroting | 108.766 | 116.816 | 118.748 | 112.004 | 110.847 |
Lasten | |||||
Primitieve begroting 2023-2026 | 25.773 | 26.197 | 25.006 | 25.200 | 24.833 |
1e voortgangsrapportage 2023 | 1.681 | 845 | 535 | 466 | 437 |
Kadernota 2024 | 0 | 1.034 | 772 | 686 | 686 |
2e voortgangsrapportage 2023 | 1.449 | 3.662 | 4.716 | 4.998 | 4.496 |
Wijzigingen tot de begroting 2024-2027 | 0 | -2.193 | -1.761 | -2.631 | -3.062 |
Totale lasten tot de begroting | 28.902 | 29.546 | 29.268 | 28.719 | 27.390 |
Mutaties in deze begroting (lasten) | |||||
1. Autonome ontwikkelingen | 0 | -482 | 156 | 741 | 1.600 |
Aanpassing doorbelasting salarissen en overhead aan grondexploitaties | 0 | -69 | 41 | 115 | 287 |
Aanpassing rente grondexploitaties | 0 | -55 | -942 | -574 | -786 |
Actualisatie rente investeringen en ramingen Treasury | 0 | -401 | 1.010 | 1.122 | 2.022 |
Areaaluitbreiding de Bem | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Mutatie gas- en elektriciteitskosten | 0 | -34 | -30 | 0 | 0 |
Salarissen ambtelijke organisatie 2024 | 0 | 77 | 77 | 77 | 77 |
Salarissen college B&W | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 Actualisatie bestaand beleid | 0 | 268 | 268 | 268 | 268 |
Actualisatie storting dubieuze belastingdebiteuren | 0 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Mutaties afvalstoffenheffing 2024 | 0 | -100 | -100 | -100 | -100 |
Organisatieontwikkeling | 0 | 360 | 360 | 360 | 360 |
3. Nieuw beleid | 0 | 49 | 49 | 49 | 49 |
GOUW naar de cloud / belastingportal | 0 | 49 | 49 | 49 | 49 |
5. Vervolgtraject kadernota | 0 | -2.276 | -2.008 | -1.958 | -1.709 |
Actualisatie afschrijvingslasten MJB i.v.m. fasering investeringen | 0 | -154 | -56 | -26 | -35 |
Actualisatie reisdocumenten | 0 | 93 | 103 | 121 | 379 |
Data-analyse in 2024 schrappen | 0 | -40 | 0 | 0 | 0 |
Implementatie Wet digitale toegankelijkheid | 0 | -70 | 0 | 0 | 0 |
Inzet budget indexatie 2024 | 0 | -1.955 | -1.952 | -1.950 | -1.950 |
Onderhoudskosten gebouwen | 0 | -50 | -50 | -50 | -50 |
Raadsadviseur | 0 | -12 | -12 | -12 | -12 |
Recruiting- verminderen formatie | 0 | -40 | -40 | -40 | -40 |
Tijdelijk halveren formatie t.b.v. strategisch advies inkoop | 0 | -48 | 0 | 0 | 0 |
Totaal gemuteerde lasten | 0 | -2.441 | -1.535 | -900 | 208 |
Totale lasten in deze begroting | 28.902 | 27.105 | 27.733 | 27.819 | 27.598 |
Resultaat voor bestemming | 79.864 | 89.712 | 91.015 | 84.185 | 83.248 |
Onttrekkingen | |||||
Primitieve begroting 2023-2026 | 343 | 111 | 111 | 111 | 111 |
1e voortgangsrapportage 2023 | 611 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kadernota 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2023 | 11.886 | 66 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de begroting 2024-2027 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2024-2027 | 0 | 2.315 | 378 | 426 | 426 |
Totaal onttrekkingen reserves | 12.839 | 2.492 | 489 | 537 | 537 |
Toevoegingen | |||||
Primitieve begroting 2023-2026 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
1e voortgangsrapportage 2023 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Kadernota 2024 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2e voortgangsrapportage 2023 | 11.897 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Wijzigingen tot de begroting 2024-2027 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Meerjarenbegroting 2024-2027 | 0 | 2.085 | 0 | 0 | 0 |
Totaal toevoegingen reserves | 11.897 | 2.085 | 0 | 0 | 0 |
Saldo reserve mutaties | 943 | 407 | 489 | 537 | 537 |
Resultaat na bestemming | 80.806 | 90.119 | 91.504 | 84.723 | 83.786 |
Toelichting financiële ontwikkelingen
Hieronder vindt u een overzicht met de financiële toelichtingen van mutaties in de exploitatie die in bovenstaande tabel zijn opgenomen. Alleen zijn bij de toelichtingen de baten en lasten gesaldeerd.
Mutaties exploitatie (bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
---|---|---|---|---|
1. Autonome ontwikkelingen | ||||
Aanpassing doorbelasting salarissen en overhead aan grondexploitaties | 69 | -41 | -115 | -287 |
De gewijzigde doorbelasting van salaris- en overheadkosten aan de grondexploitatie Zevenaar-Oost bedrijven heeft in 2024 tot en met 2026 een positief effect op de meerjarenbegroting. De oorzaak hiervan is dat de ontwikkelingen op 7PoortI vertraging hebben opgelopen. De verwachting is nu dat deze grondexploitatie eind 2026 wordt afgesloten. In de nabije toekomst zal een nieuwe grondexploitatie worden geopend, te weten 7PoortII. Dit zal naar verwachting opnieuw leiden tot een doorbelasting van salarissen en overhead wat dan een positief gevolg heeft voor het meerjarenbeeld. Het is echter nu nog te vroeg om daar rekening mee te houden. De gewijzigde doorbelasting van salaris- en overheadkosten aan de grondexploitaties Zevenaar-Oost wonen heeft vanaf 2024 een negatief effect op de meerjarenbegroting. Door het afronden van deelgrondexploitaties binnen complex Zevenaar-Oost wonen is er naar verwachting in de toekomst minder capaciteit nodig, Middag-Oost & Zwanenwaay en Waaijakkers hebben vanaf 2024 een positief effect op de meerjarenbegroting. | ||||
Aanpassing rente grondexploitaties | 55 | 942 | 574 | 786 |
Als gevolg van de herziening van de grondexploitaties per 1 januari 2023 en de gewijzigde rekenrente wordt de doorbelasting rente grondexploitaties aangepast. Door een minder gunstiger meerjarenverloop van de boekwaarde wordt vanaf 2024 meer rente toegerekend aan de grondexploitaties. Dit betekent een voordeel voor het begrotingssaldo. Voor 2024 wordt een voordeel verwacht van € 55.000. | ||||
Actualisatie rente investeringen en ramingen Treasury | 395 | -1.015 | -1.128 | -2.029 |
De ramingen voor de rentekosten en rentebaten zijn geactualiseerd. Met name in de jaren 2026 en 2027 ontstaat er een toename in de financieringsbehoefte (veroorzaakt door onder andere investeringsuitgaven, aflossingen van huidige leningen en afnemende reserves in de komende jaren). De huidige rentepercentage stijging op leningen zorgt voor een extra stijging in de rentelast. | ||||
Areaaluitbreiding de Bem | 0 | 0 | 0 | 0 |
In de kadernota 2024-2027 zijn we ervan uitgegaan dat de deelgrondexploitaties de Bem en de Tol in 2023/2024 worden afgesloten, waardoor de onderhoudskosten vanaf 2025 stijgen. Deze inschatting was te behoudend. De deelgrondexploitatie de Bem wordt namelijk in 2023 al gesloten, waardoor de onderhoudskosten vanaf 2024 stijgen. Voor wegen gaat het om € 28.000, waarvan € 22.000 gestort wordt in de voorziening groot onderhoud wegen en € 6.000 voor de klein onderhoudskosten. Voor openbaar groen gaat het om € 16.000. Tenslotte stijgt de benodigde personele capaciteit van openbare werken met € 48.000. Deze wijzigingen leiden tot een nadelig resultaat van € 92.000. | ||||
Mutatie gas- en elektriciteitskosten | 34 | 30 | 0 | 0 |
In de 1e voortgangsrapportage 2023 hebben wij voorzichtigheidshalve de gas- en elektriciteitskosten ook voor 2024 verhoogd. Zoals aangegeven in programma 0 verwachten we dat de toename voor elektriciteitskosten (netto) voor 2024 ten opzichte van 2022 een kleine factor twee is en voor gas een ruime factor 2. Ter vergelijking: in 2023 zijn de netto kosten voor zowel gas als elektriciteit ruim factor drie ten opzichte van 2022. Op basis van deze hernieuwde inzichten hebben we de gas- en elektriciteitskosten geactualiseerd. | ||||
Salarissen ambtelijke organisatie 2024 | -77 | -77 | -77 | -77 |
De salarissen voor 2024 en verder ramen we volgens de actuele personeelsbegroting. Dekking voor eerder aangevraagd nieuw beleid zetten we in. Er resteert een nadeel van € 77.000 dat boven op de cao-verhoging komt. Dit houdt verband met de groei in tredes binnen de functieschaal van medewerkers en soms ook plaatsing in de uitloopschaal. Gelet op de arbeidsmarktkrapte maken medewerkers in bepaalde gevallen hierin een grotere stap. | ||||
Salarissen college B&W | 0 | 0 | 0 | 0 |
De autonome loonontwikkeling in de salarissen voor het college van B&W ramen we bij. De stelpost voor indexatie zetten we in als financiële dekking, waardoor het resultaat budgettair neutraal blijft. | ||||
2 Actualisatie bestaand beleid | ||||
Actualisatie storting dubieuze belastingdebiteuren | -8 | -8 | -8 | -8 |
Aanpassing van de storting in de voorziening dubieuze belastingdebiteuren (vast percentage 0,5%) aan de raming van de belastingopbrengsten 2024. | ||||
Mutaties afvalstoffenheffing 2024 | 100 | 100 | 100 | 100 |
In 2024 hebben we te maken met diverse kostenstijgingen. Deze kostenstijgingen beïnvloeden ook de begroting van de RDL en daarmee de doorbelasting aan de gemeente Zevenaar. Grootste extra kostenpost voor RDL zijn de gestegen lonen. De kosten voor materieel zijn ook toegenomen door hogere brandstofkosten, gestegen rentelasten en de vervanging van materieel. Voor het nieuwe aanbiedstation 7Poort zijn de kosten hoger, omdat in 2024 voor het eerst de lasten van de gestegen bouwkosten in de begroting doorwerken. Vanwege de gedaalde hoeveelheid gebracht afval is de opbrengstprognose verlaagd. Binnen de gemeentelijke begroting houden we ook rekening met een aantal stijgende kostenposten. Denk hierbij aan hogere verwerkingskosten huishoudelijk restafval en hogere inzamelkosten PMD. Het betreft hier een op basis van de resultaten in 2023 te verwachten hoger gebruik van de inzamelzakken voor PMD en een vanwege de gestegen grondstofprijzen hogere aanschafprijs van deze zakken. De wijzigingen binnen de RDL en de gemeente Zevenaar leiden per saldo tot een structureel nadeel van € 153.000. Deze verrekenen wij binnen de afvalstoffenheffing en is daarmee budgettair neutraal. De financiële effecten zijn verdeeld over de programma’s 0, 2, 3 en 7. | ||||
Organisatieontwikkeling | -360 | -360 | -360 | -360 |
Er zijn veranderingen en versterkingen nodig om de organisatie en de domeinen in te richten en beter samen te laten werken. De belangrijkste structurele investering, is de versterking van de sturing van processen op het “wat” en “hoe”. De structurele loonsom laat daarmee een beperkte toename zien van € 360.000. Deze sturing is nodig om de richting en de uitvoering te verbeteren op zowel strategie, kwaliteit, processen en (toekomstige) opgaven en te zorgen voor een meer passende ‘span of control’. We verwachten hiermee medewerkers meer sturing en begeleiding te bieden en verantwoording beter te faciliteren. Deze fase richt zich op de sturing, in de volgende fase wordt de benodigde versus de beschikbare kwaliteit onderzocht. | ||||
3. Nieuw beleid | ||||
GOUW naar de cloud / belastingportal | -49 | -49 | -49 | -49 |
We ramen structureel € 49.000 gelet op ontwikkelingen in het taakveld van belastingen. De applicatie Gouw-belastingen nemen we na 2023 af als clouddienst. We realiseren hiermee een kwaliteitsverbetering op gebied van informatiebeveiliging, het beheer van de software en de continuïteit. Daarnaast sluit deze ontwikkeling aan bij de transitie naar de cloud van het volledige applicatielandschap. Hiermee implementeren we ook het belastingportal, waarmee inwoners en bedrijven via de website van de gemeente Zevenaar allerlei belastingzaken 7 x 24 uur zelf regelen. Een volgende stap in het verbeteren van de digitale dienstverlening. 1Stroom en Zevenaar hebben een gezamenlijk contract met Gouw voor de belastingen applicatie. Dit traject voeren we gezamenlijk uit. | ||||
5. Vervolgtraject kadernota | ||||
Actualisatie afschrijvingslasten MJB i.v.m. fasering investeringen | 154 | 56 | 26 | 35 |
Door fasering van de voorgenomen investeringen in de jaarrekening 2022, begroting 2023 en MJB worden de ramingen qua afschrijving geactualiseerd en aangepast. De afschrijving op materiele vaste activa vindt plaats in het jaar volgend na gereedmelding. | ||||
Actualisatie reisdocumenten | -60 | -63 | -81 | 191 |
Op basis van de verlopen reisdocumenten is een actualisatie gemaakt van de inkomsten en uitgaven voor de jaren 2024-2027. Wij verwachten in deze periode hogere inkomsten door de zogenaamde paspoortenpiek. Deze is ontstaan door de wijziging van de geldigheid van de reisdocumenten. De geldigheid is in 2014 verhoogd van vijf naar tien jaar. In de meerjarenbegroting 2023-2026 zijn de baten ook verhoogd. We hebben daarbij echter geen rekening gehouden met de uitbreiding van de formatie die nodig is om de piek in de reisdocumenten te verwerken. Dit corrigeren we in deze wijziging. In het strategisch personeelsplan wordt geborgd dat deze formatie- uitbreiding tijdelijk is. Onze verwachting is namelijk dat de piek doorloopt t/m 2028 en in 2029 afneemt. Per saldo resulteren deze wijzigingen in 2024 t/m 2026 in een nadelig resultaat oplopend van € 60.000 in 2024 tot € 80.500 in 2026. In 2027 verwachten we echter een voordeel van € 191.000. | ||||
Data-analyse in 2024 schrappen | 40 | 0 | 0 | 0 |
In het collegeprogramma zijn budgetten beschikbaar voor het verbeteren van de datahuishouding en het datagedreven werken. De voorbereiding van een vooruitkijkende data-analyse vraagt € 40.000 in 2024 en 2025. Gezien de financiële situatie en dat wij nu keuzes moeten maken is het voorstel om het budget in 2024 te schrappen. Dit heeft echter als consequentie dat we de ambitie en de voortvarendheid van het datagedreven werken (iets) bijstellen. Dit resulteert in een eenmalig voordeel van € 40.000 in 2024. | ||||
Implementatie Wet digitale toegankelijkheid | 70 | 0 | 0 | 0 |
Bij de kadernota is een bedrag van € 110.000 aangevraagd voor de implementatie Wet digitale toegankelijkheid. We laten de extra inhuur vervallen en monitoren of we het binnen de bestaande capaciteit kunnen organiseren. Hierdoor wordt een bedrag van € 70.000 bespaard. | ||||
Inzet budget indexatie 2024 | 1.955 | 1.952 | 1.950 | 1.950 |
De algemene uitkering en de eigen gemeentelijke belastingen zijn in 2024 verhoogd met een percentage voor inflatie. In totaal is daarmee € 5,6 miljoen beschikbaar voor verhoging van de budgetten met een inflatiecorrectie. Na de kadernota 2024 is een vervolgtraject opgestart om met name de begroting 2024 sluitend te krijgen. Als onderdeel van dat vervolgtraject hebben wij van alle budgetten beoordeeld of inflatiecorrectie noodzakelijk was, of mogelijk ingezet kon worden als dekking voor het begrotingstekort. Op hoofdlijnen hebben we ervoor gekozen om o.a. budgetten waar we in voorgaande jaren tekort kwamen en budgetten met onderliggende contractuele overeenkomsten wel te indexeren. Daarnaast hebben we in de 1e voortgangsrapportage 2023 en de kadernota 2024-2027 al diverse budgetten structureel verhoogd waardoor dit nu niet nodig was, of maar voor een lager percentage. Denk hierbij aan bijdragen aan verbonden partijen, gas- en elektriciteitskosten en budgetten binnen het sociaal domein. Daarnaast hebben we ook diverse kleinere posten niet geïndexeerd omdat hier op basis van de afgelopen drie jaar nog enige ruimte in zat. Denk hierbij bijvoorbeeld aan materieel kosten en een deel van de afdelingsbudgetten. Door het relatief hoge inflatiepercentage heeft dit een relatief hoge impact. De uitkomst is dat een bedrag van € 1.955.000 (structureel) ingezet kan worden voor het dekken van het begrotingstekort. | ||||
Onderhoudskosten gebouwen | 50 | 50 | 50 | 50 |
Na beoordeling van de budgetten verwachten wij op het klein onderhoud van diverse gebouwen, waaronder het gemeentehuis, € 50.000 minder uit te geven. Het budget voor het groot onderhoud blijft ongemoeid. Dit resulteert vanaf 2024 in een structureel voordeel van € 50.000. | ||||
Raadsadviseur | 12 | 12 | 12 | 12 |
De functie van raadsadviseur / adjunct-griffier is momenteel ingeschaald op schaal 11. Het is bij nader inzien efficiënter om deze functies op schaal 10 te hebben. De formatie was 0,89 fte op schaal 11 en wordt 0,89 fte op schaal 10. Dit resulteert vanaf 2024 in een structureel voordeel van € 12.000. | ||||
Recruiting- verminderen formatie | 40 | 40 | 40 | 40 |
Bij de MJB 2023-2026 en als onderdeel van het collegeprogramma is in het kader van aantrekkelijk werkgeverschap en het binden van nieuwe medewerkers formatie beschikbaar gesteld voor recruiters. Het ging om een structureel bedrag van € 120.000 vanaf 2024, dat gelijk staat aan 1,5 fte. We verwachten nu een koppeling / combinatie te kunnen maken met de persoonlijke begeleiding van medewerkers, waar ook formatie voor beschikbaar is. Het voorstel is de formatie voor recruiting terug te brengen tot 1 fte. Dit levert een structureel voordeel op van € 40.000. | ||||
Tijdelijk halveren formatie t.b.v. strategisch advies inkoop | 48 | 0 | 0 | 0 |
In de kadernota zijn budgetten beschikbaar gesteld voor het ontvlechten van inkoop en het intern fundamenteel anders inrichten van de eigen inkooporganisatie. Voor de voorbereiding en het verwezenlijken van deze overgang is in 2024 en 2025 1 fte strategisch inkoopadvies geraamd. Wij verwachten dat deze formatie niet direct vanaf begin 2024 ingevuld zal zijn. We ramen de helft in 2024 af. Dit levert een eenmalig voordeel op van € 48.000. | ||||
Totaal mutaties | 2.468 | 1.569 | 934 | 355 |
Toelichting reserve mutaties
Hieronder vindt u een overzicht met de financiële toelichtingen van reservemutaties die in bovenstaande tabel zijn opgenomen. Alleen zijn bij de toelichtingen de baten en lasten gesaldeerd.
Reservemutaties (bedragen x € 1.000) | Begroting 2024 | Begroting 2025 | Begroting 2026 | Begroting 2027 |
---|---|---|---|---|
5. Vervolgtraject kadernota | ||||
Vormen bestemmingsreserves afschrijvingslasten t.b.v. het creëren van structurele ruimte | 230 | 378 | 426 | 426 |
Om structurele bestedingsruimte te creëren in de begroting stellen wij voor om voor een aantal investeringen een bestemmingsreserve afschrijvingslasten te vormen ter waarde van in totaal € 2.085.000. Hiermee dekken we de jaarlijkse afschrijvingslasten van de geselecteerde investeringen. Doordat de afschrijvingslasten uit deze investeringen in het verleden als nadeel in de begroting zijn opgenomen, levert deze actie nu een voordeel op. Het betreft de volgende investeringen: | ||||
Totaal reservemutaties | 230 | 378 | 426 | 426 |